fredag 14 maj 2010

Läxornas vara eller inte vara...


Detta inlägg handlar förvisso inte om min kelpiehane och platsar inte på något sätt in i bloggen "En berättelse om en kelpiehane", men det är något jag funderar över, ofta dagligen...

Varför läxor? Bör jag som lärare inte lyckas få mina elever att arbeta engagerat på lektionerna. Varför ska jag lägga mitt arbete på föräldrarna, visst är det det väl jag som ska vara ett stöd/bollplank för "mina" elever?  Jag vill att mina elever ska vara aktiva under tiden i skolan och jag vill att de ska få möjlighet att vara lediga när det inte är skoltid.
Jag är inte emot läxor, men jag tycker ändå att skolarbete ska göras när det är skoltid...

Nog "misslyckas" jag ibland med att hitta uppgifter som motiverar alla elever och klassrumsklimatet passar inte samtliga elever i alla situationer. Det känns fel att skicka med uppgifter hem bara för att någon valt att inte arbeta i skolan. Istället för att arbeta i skolan pratar eleven bort sin tid (ja, för att jag tillåter eleven att göra sitt arbete hemma istället FEL!), på detta sett får inte de elever som verkligen vill arbeta under lektionstid möjlighet att göra detta.

Läxor är ofta en het debatt mellan föräldrar på skolan jag jobbar nu. Tydligen "ska" man ha läxor, varför? Lär sig eleverna verkligen mer om jag tvingar dem att göra läxa? Jag hoppas innerligt att mina elever lär sig på mina lektioner, på lektionerna finns jag där och det är där och då jag har möjlighet att bedömma deras framsteg. Hemma har de olika förutsättningar att få hjälp...

Nu ska min fina hund och jag baka rabarberpaj *mums*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar