tisdag 4 maj 2010

Dagens igen...

Dagens inaktivetet gav igen med full kraft på lydnadskursen... Baloo var totalt ofukuserad! Han satte sig för första gången någonsin på en platsliggning!!!! Han var allmänt stirrig och var intresserad av allt annat än mig. Fart och fläktgrenar gjorde han som han aldrig gjort annat, hopp gick helt perfekt precis som inkallning, apportering och faktiskt också läggande under gång... allt annat var det lite mer "gör om gör rätt"-varing på :( man kan ju inte alltid ligga på topp :P
Vi fick många saker att tänka lite extra på, men framför allt ska jag tänka på att inte komma till nästa kurstillfälle med en galen, ung kelp med massa överskottsenergi. Visserligen ska han väl klara att fokusera ändå, men det får vi öva på sen när han får lite mer rutin. Vår träning går helt klart framåt iaf, oftast :) Vi (jag) fick i läxa att inte belöna så ofta utan belöna mer när han gör något riktigt bra istället. Jag får väl erkänna att jag är rätt duktig på att sticka till belöningar eller ett "bra" lite nu och då, men som Lena (instruktören) sa så börjar han bli så pass duktig nu att han behöver få koncentera sig längre stunder utan att vänta på godis hela tiden. Under fotgående nu så märks det tydligt att han gärna går ut possition om det inte kommer belöning eftersom jag haft ovanan att belöna mer än jag behöver. Idag tänkte jag mycket på det och han kan faktiskt gå betydligt längre än jag tror och han går ju betydligt mer koncentrerat när han inte väntar på en godis i tid och otid *skärpning på matten*

Nu säger vi god natt!

2 kommentarer: