söndag 28 februari 2010

ett sportlov har nåt sitt slut...

Nästan en veckas ledighet har nåt sitt slut och det är återigen dags att ta sig an lärarjobbet. Det har varit enormt skönt att få några dagar ledigt för att ladda batterierna, detta behövs när man arbetar med barn/ungdomar hela dagarna. Har fått lite ny energi och det känns faktiskt riktigt skoj att börja jobba igen, om än lite segt... Jag gillar mitt jobb :) trots att det är tungt och slitigt ibland och att man ofta sitter på söndag kväll för att förbereda inför veckan. Som jag nämnt tidigare så undervisar jag ju nior nu och det känns som att det går mycket tid för att plugga på litteraturhistoria som är på tapeten just nu. Jag är mig otroligt mycket själv också, upp till sexan har man ju kunskaperna själv redan + att man förhoppningsvis (!) kan en hel del mer än eleverna själva, men när det börjar gå upp till högstadiet så får man damma av sina gamla kunskaper och läsa på lite extra när det gäller specialområden. Minns en hel del litteraturhistoria faktiskt, men tycker att det är betydligt mer spännande nu än vad jag gjorde när jag gick i nian :/ stackars elever... Ska försöka att motivera med en och annan film också, finns ju en del gamla klassiker som blivit lite modernare film "O, Brother where art thou" (Odyssén), Romeo och Julia, Cast away mfl... Vi får väl se vad vi kan hitta på, inte helt lätt att motivera och engagera 15åringar i litteraturhistoria :/

Baloo-fixen är dessto mer motiverad till det mesta, han gnäller minsann inte han inte... om det inte gäller att va lugn och still förståss! Vi har hunnit träna lite grann sista dagarna och om jag bara ser till att underhålla hans kunskaper ska det här nog bli bra till slut. Vi satsar på platsliggning varje dag (aja... NÄSTAN varje dag iaf) och Baloo ligger nu med huvet i backen 1½ minut (säkert längre om ja skulle våga, men vi skyndar lååångsamt) utan störning. Med lätta störningar har vi bara testat korta stunder än... Vill verkligen få till en trygg och bra plats så kommer nog dröja innan vi blandar in hundar eftersom Baloo fortfarande tycker att hundar han inte känner till är lite farliga.

Den 3 april ska Baloo ställas ut på "Lilla Stockholm". Ska bli skoj och se vad lilla killen kan få för kritik... jag tycker ju såklart att han är världens finaste, men jag har hört att det finns ganska många andra som också tycker det om sina hundar :/ men vi får väl se hur det kan tänkas gå, kul att visa upp han iaf. Innan dess ska vi se till att hinna vaccinera och dessutom se om han bildat några antikroppar mot rabies *hoppas, hoppas*. Om inte alltför länge efter dessa happenings blir det ju rötgen och MH, spännande period framför oss nu! Hoppas verkligen att det flyter på bra allting och att allt går vår väg :)

Nu måste jag ladda batterierna inför morgondagens skoldag, nog är det skönt att jag inleder måndag morgon med lite planering!

"Hej då"

3 kommentarer:

  1. 1½ minut!!! WOW där ligger vi verkligen i lä. Undrar om ni blir först av brorsorna på tävlingsbanan? Det lär inte bli vi i alla fall.

    / Helén D&B

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Helené. WOW ! Jag e glad om Baccus ligger 1 1/2 sekund ;)

    / Maria o Baccus

    SvaraRadera
  3. Det var duktigt av liten-kelpie-med-spring-i-bena att ligga still så länge! Det är nog det svåraste momentet för våra brunråttor!;) Kul att ses i Maj!!
    Ha de gött!

    SvaraRadera