onsdag 25 november 2009

tonåring

Jag tror att den här lilla söta kelpievalpen börjar bli stor och trotsig... kan de hända att tonårsfasonerna börjar titta fram? Den mattedyrkande bruna valpen börjar helt plötsligt tycka att det är mycket annat än hans älskade matte som är roligt när vi är ute på promenad :/ helt plötsligt måste man lyfta på benet på många platser och man måste undersöka massa saker som inte varit ett dugg intressanta förut. Andra hundar som Baloo tidigare tyckt varit ganska otäcka börjar bli tilltänka lekkamrater, katter kan man helt plötsligt börja springa efter... Baloo har alltid varit en väldigt snäll och foglig lite filur, han är visserkligen inte omöjlig nu heller, men jag jag upplever att de har blivit en snabb förändring på bara några dagar. Han har alltid hållt sig på en radie av 10 meter från mig, nu får man gömma sig eller helt enkelt vända på klacken när man är ute och går för att han ska hålla koll på en. När man berömmt honom några gånger för fin kontakt brukar polletten oftast trilla ner, men sen lika dant nästa promenad... I går morse var han på väg fram till en annan hund (för övrigt en inte allt för trevlig hund), har han aldrig gjort förut. Här om dagen då jag promenerade en sväng i Märsta drog han efter en hare (visserligen inte många meter, men än dock tillräckligt) skulle han heller aldrig drömt om förut. De kan nog vara lite nyttigt för mig som hundägare också, att anstränga sig lite för att vara roligast i världen och inte få de helt gratis. Kanske har jag varit lite bortskämd också, han har varit så extremt lätt att ha lös överallt oavsett störningar, har ju inte behövt haft nå speciellt regler eftersom han skött de själv så bra, men nu blir det till att ta tag i lite regler och struktur på hur jag vill att våra promenader ska se ut :)

I övrig mår jag och kelpien superbra, leker, har kul, tränar och vilar oss lite grann mellan varven. Idag passar vi Ace och vi ska snart iväg till veterinären för att ta andra rabiesvaccinationen. Hoppas bara att han bildar antikroppar sen, de e ju inte helt gratis de där...
Hallman kommer hem på lördag vilket ju inte försämrar humöret :) dock två arbetsdagar kvar innan helg, men de ska nog gå bra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar