lördag 16 juli 2011

kapellskärstegskärmariehamnkapellskär

I onsdags hoppade jag på s/y Nadir i Kapellskär. Mattias, hans kusin och hans far hade redan under måndag kväll gett sig iväg med båten. Jag, som är en ansvarsfull och omhändertagande hundägare, valde att stanna hemma med B ett par dagar extra för att sedan lämna bort honom till snälla farmor och farfar samt mamma och pappa. Misstänker att Baloo blivit bortskämd med härliga promenader med farfar, fått massa godbitar av farmor och mått riktigt bra hos mamma och pappa. Däremot tror jag INTE att Baloo hade uppskattat den minst sagt gungiga överfarten över Ålandshav!

Målet med seglatsen var som sagt att transportera båten just över Ålandshav och till Mariehamn där Mattias mor sedan skulle ansluta för vidare färd mot Finland. Vi ungdomar nöjde oss dock med att komma till Åland och åkte färjan tillbaka Kapellskär på fredag kväll.

Åter till berättelsen om vår lilla resa, jag tar lite bilder till hjälp och kom ihåg...

 Transporten till Kapellskär brukar innebära massa broar, slussning, Hammarbysjöstad, Waxholmsbåtar och massa annat (men det missade jag, har dock upplevt det ett par gånger tidigare...)


Turen över Ålandshav gjorde både jag och Niklas (Mattias kusin) för första gången, spännande. Jag trodde att jag skulle tycka att det var lite otäckt med bara vatten, vatten och vatten men det gick över förväntan. Överfarten var rätt gunging vilket gick fin, fint till en början men den absolut sista biten tyckte nog min stackars kropp att vi slängts allt för mycket mellan vågorna på havet och blev lite illamående. Min förutseende sambo hade som tur var med sig åksjuketuggummin som en räddade i nöden!
Med andra ord, överfärden var blåsig, vilket var tur då det gick rätt fort och smidigt över, skönt!

 
Finlandsfärjorna avslöste varandra, här syns Silja Europa
(båtarna känns långt borta, men hinner ikapp i ett rasande tempo!)



Jag skulle INTE vilja suttit i en kajak den här dagen 

Det var inte bara färjorna som avlöste varandra, en hel del fyrar såg vi också 


Somliga sov bort större delen av havet...

...medan andra inte alls tyckte att det var länge att sova... 

...å andra, dom fick styra 
(med händerna i fickorna!)

När vi gått över havet var det meningen att vi skulle stanna till i Rödhamn. Mattias och hans far hade målat upp fina förväntningar på det stället för mig och Niklas och efter den långa turen var vi nog alla rätt sugna på att lägga till, slappna av och grilla lite käk... Tyvärr går det ju inte alltid som man tänkt sig och stället var helt knökfullt, inte en plats kvar till oss :(
Något besvikna och nedstämda fick lämna Rödhamn och puttra vidare (nu hade vi övergett seglen och gick för motor, när vi väl lämnat havet försvann vinden rätt fort). Efter ytterligare en timmes färd hamnade vi vid ett jättefint ställe, Stegskär. Här var det verkligen hur fint som helst så det var nog tur i oturen att vi slapp trängas på Rödhamn och nu fick ett litet paradis nästan helt för oss själva.



 Varför bryta en vinnande tränd, vi grillar spett.
Mycket gott efter en lång dag på havet!

FIN KVÄLL...












Vaknade till en solig, härlig morgon på Stegskär. Vi hade beslutat att åka vidare till Mariehamn i ganska god tid på torsdagen då det lovades riktigt dåligt väder (både regn och kuling) till på fredag. Ville vara säkra på att få en bra plats i västerhamn. Sagt och gjort, strax före lunch begav vi oss mot Mariehamn.

 På väg in mot Västerhamn

 Fina båten Pommern ser man bättre från havet


J.H

J.E.

Efter en omgång Boule (som förövrig undertecknad vann, jag är på G nu!) blev det ost och skinkpaj i båten, mums! 

YTTERLIGARE EN FIN KVÄLL!



Fredagen blev bildlös... Vi vaknade till regn, spelade lite kort och städade lite. Regnet drog iväg och det blev en skön eftermiddag med promenad till affären för att sedan packa ihop våra grejer och ta 17.30 båten över till Sverige igen! Snabbt stopp för middag i Svensboda (där Mattias moster och morbror har landställe) där det bjöd på middag, mycket gott! Sedan hämtade vi vår hund, Baloo var trött (klockan hade närmat sig halv tolv redan...) men glad över att se sin husse och matte igen. Lika glada var vi över att se fina Baloo igen!

....och till er som orkat läsa om hela äventyret, trevlig helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar