tisdag 20 juli 2010

mardröm

I natt hade jag en riktigt mardröm om utgången i tävlingen på fredag... Jag är redan lite nervös, kan bero på att med Baloo i snöret kan de gå precis hur som helst :/ kan gå hur bra som helst om han är på rätt humör och håller motivationen uppe, men det kan också gå som i min dröm, helt åt pipsvängen :(

I min dröm såg lydnadsprogrammet lite annorlunda ut, men vi startade med
PLATSLIGGNING - hund nummer 1 reser sig, hund nummer 2 reser sig, Baloo som är hund nummer 3 reser sig och sen fortsätter det så tills samtliga hundar har rest sig :/
LINFÖRIGHET - Går jättefint ända till en "helt om halt" (vår akilleshäl) sen tappar han helt mig och all koncentration :(
INKALLNING - Går riktigt bra, lite sned ingång
STÄLLANDE - Baloo ställer sig efter ett dubbelkommando, står fint, men möter mig på tillbakavägen
LÄGGANDE - Lägger sig fint, lite långsamt men sätter sig direkt när jag kommer tillbaka
HOPP - Skäller som en galning hela tiden, stannar inte hos mig utan hoppar tillbaka igen
APPORT -  Tar apporten innan kommando och spottar ut den direkt igen
RUTAN - inte ens med i Lkl1, men den gör han hur fint som helst!

Nu lär det ju inte gå som i drömmen riktigt, men den prickade ändå in rätt mycket grejer som skulle kunna hända. Nu räknar jag ju inte med något kanonresultat, utan vill mer testa hur han är på tävling och hur JAG är på tävling (hur länge ska han få va i bilen, hur mycket kan jag spela upp honom, hur störd blir han av miljön osv.). Resultatet blir som det blir, inget jag fäster så stor vikt vid ÄN. Framförallt hoppas jag på att han är med mig hela tiden och att vi har roligt, sen om alla moment inte går helt som planerat spelar mindre roll... Någon gång ska man ju våga tävla, ska jag vänta tills han kan alla moment helt perfekt så dröjer det väl 10 år till innan vi tävlar. På fredag är debuten gjord iaf, hoppas på en nöjd och glad hund samt matte när vi går av plan sen får vi se hur många poäng vi skrapar ihop :)

Nu ska vi ut och träna lite, lite grann. Ställande i fokus nu, har länge tänkt köra dubbelkommando där (hellre 8 än 0), men efter råd från Anna igår så lutar det åt bara handtecken, verkar fungerar *peppar, peppar* Sen är ju problemet som i drömmen att han kanske 2ggr av 10 tar några steg mot mig när jag är på väg mot honom så nu är det belöning bakom HELA TIDEN som gäller! Aja, som sagt, inte hela världen om det skulle hända då vet jag bara att jag måste träna ÄNNU MER!
Finaste lilla ungen, tänk att han blivit så stor att han ska ut på tävlingsdebut... mammas bebis

4 kommentarer:

  1. Lycka till säger vi och håller tummarna.

    SvaraRadera
  2. *asgarv* att drömmar kan ställa till det sååå mkt! det kommer att gå kanon, gänget är med som stöd, fast å andra sidan är det kanske bättre om de är hemma hmmm... kram kram

    SvaraRadera
  3. Masse lykke til dette fikser dere så bra;)

    Hilde & gutta

    SvaraRadera
  4. Lycka till med tävlingsdebuten!!! Skoj!

    SvaraRadera