lördag 17 april 2010

spår :)

Länge sen vi skrev nåt här nu... Vi har vairt ute och spårat några gånger sen sist, skoj! Baloo är riktigt duktig, jag är positvit överraskad då jag inte riktigt tyckte att han hade något driv i sin spårning i höstas. Visst han spårade och gjorde det med helt okej resultat, men utan större motivation, men vilken skillnad! Han går hur bra som helst nu :) Allt kan ju inte gå riktigt bra och vårt problem är apporterna... Baloo tycker att apporterna är helt onödiga, va ska man me dom till när man kan fortsätta SPÅRA! Min idé var att knyta fast ett snöre i apporterna så de blir lite roliga, men fick en idé från Lena (vår kursinstruktör) så nu testar vi att spåret slutar efter apporten och det känns ritkigt bra. Lägger tre korta spår med ett slut bara, började med snusdosor med Pussi i MUMS :) Baloo plockade dom fint och var ganska nöjd me att sluta spåra efter det. Höjden av lycka när han fick gå två lika spår till. Nu har jag ökat svårighetsgraden lite och lägger en pinne ovanpå dosan och det fungerar fint, han lyfter på pinnen och kommer med sin dosa :) nästa steg blir att bara lägga pinne och förhoppningvis kommer han till mig och byter pinne mot pussi... I vart fall är det riktigt kul att spåra och motivationen är på topp både hos Baloo och mig!  

Så här trötta är vi efter spårandet idag...

Idag har vi också hunnit med att gå en sväng vid skjutbanan i Roserberg. Det gick hur bra som helst, inte minsta reaktion från Baloo, skönt! Vi både lekte, promenerade, låg platsliggning och gjorde ett par inkallningar. Det var stor variation på skott, ibland kom bara ett och ibland haglade skotten, så det blev bra "träning"... Trots att man inte har en skotträdd hund känns det bra att underhålla lite så han inte bli överraskad om han inte är van att höra några skott.
Igår var jag med Anna och Jenny och tränade lite lydnad, träna och träna va väl att ta i... Jag var redan på sämst humör när vi åkte dit så borde inte tränat egentligen, men va nog bra ändå. Anna fick ha tålamod som en ängel med mig innan jag fatta va hon mena. Hon granskade Baloos linförighet och han sitter snett i fel position. Anna gav oss en övning att träna på så nu övar vi bakdelskontroll för fullt! Har ju inte haft problem med detta sneda sättande tidigare, men tror att det dök upp när jag klev Baloo ORDENTLIGT på tassen (ooops) och efter det var jag bara så mån om att han skulle vilja gå fot igen att jag belönade allt... Nu har det blivit lite fel, men vi håller på att rättar till :)
Apportering går också framåt och nur har jag en klar apportering för lydnadsklass 1 iaf ;) nu ska vi jobba med att lugnt och fint, utan stress och tugg, springa och hämta apporten också.
Så här fina är mina grabbar! ....eller iaf VAR dom så här fina ;) Matte är sig rätt lik, men Baloo är ju yttepytte... känns inte som att han vuxit så mycket, men det har han visst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar