torsdag 22 april 2010

Colliepojken

Jag har ju haft äran att äga världens finaste colliepojk, Gemdales Heavy Harley "Kasper". Saknar min fina pojk! Han fick tyvärr fel i ett knä och blev felbehandlad och fick därför avsluta sitt liv alldeles för tidigt...  Kasper blev opererad i sitt knä 3 GÅNGER, första gången för en skada som inte ens fanns (vet. trodde de va en korsbandsskada) och trots att det inte var som vet trodde blev vissa delar ut knät borttagna (i onödan?). Knät blev inte bra och tyvärr (så här i efterhand) lät jag samma veterinär operara ytterligare två gånger. Min "lilla" (stoooora fina Kasp, jag lyckas alltid få kullens bjässe) fina hund fick dock med hjälp av annan veterinär och kortison leva flera lyckliga år till, men till slut tog det slut :( Den vackraste collien av dom alla har alltid en stor plats i mitt hjärta, en väldigt speciell hund men åhh så härlig!! Någon gång kommer det komma en till kortis i familjen igen, underbara hundar!
"Kasper"

"Baloo"

Betydligt vildare liten krabat än sin föregångare :) Detta är också en fantastiskt rolig och härlig hund, helt annorlunda dock... Baloo är oftast spritt språngande tokig (men nog har han sina stunder när han ligger snällt och still också...hmm), jag tycker ändå oftast att han håller ihop sig själv rätt bra, men självkontrollen kan helt klart förbättras... ibland blir han bara så himla glad och lycklig att han inte vet var han ska ta vägen :) Igår var det medlemsmöte på klubben och Baloo fick sitta i bilen och vänta (för övrigt hade de varit rätt mycket bilsittande tidigare på dagen också då han var med "farfar" i båthamnen), när mötet var slut trodde en uppenbarligen förvirrad matte att det skulle gå att ta ut vilddjuret på plan. Baloo var överallt och ingenstans samtidigt! Han kunde iaf springa JÄTTEFORT på inkallning :D Nej, det var ingen höjdare att be den lilla bruna om någon större hjärnverksamhet så det fick bli små vändningar på stället och träna position och det gick faktiskt bra och så avslutade vi med en inkallning och en KORT platsliggning med huvet i backen... tror jag lät han ligga i ungefär 10 sek innan jag bröt :/ aja, då fick han iaf lyckas! fina lilla yrväder...

I läxa till nästa gång har vi ingångar så de jobbar vi med nu... insåg igår att jag jobbade väldigt medvetet med det när Baloo var liten, men sen tappade jag det. Undra varför det blev så!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar