tisdag 6 april 2010

späckad eftermiddag....

God kväll!
Under förmiddagen idag gjordes inte många knop alls... sovmorgon (är inte påsklov alldeles, alldeles underbart så säg...) titta på TV, mys me Mattias och Baloo. Matte gick snällt ut me Baloo så även de slapp jag, synd att sambon inte är hemma oftare. Vid halv 1-tiden "tvingde" dock Hallman mig att sätta lite fart då jag skulle lämna av honom vid Järva krog, där han skulle vidare söderut till Kalmar med en klasskamrat. Innan dess skulle vi även hinna med en hundpromenad tillsammans samt lite ärenden på centrum så det blev till att sätta fart!
Underbar dag idag så egentligen borde man spenderat betydligt mer tid ute :/ Vi fick iaf en härlig promenad idag i strålande solsken *underbart* Matte knäppte en del foton, men kameran blev kvar i bilen (jag är sämst på att lämna grejer i bilen och det FÅR jag inte göra, mycket bilinbrott i närområdet tydligen, men jag lovar att jag ska hämta den på kvällsrastningen).
_________________________

Om förmiddagen var lugn och stillsam blev eftermiddagen tvärtom... Efter ärenden, hundpromenad och farväl av sambo vid Järva for jag till Maxi samt apotek för lite shopping sen hämtade jag Baloo och for vidare till Steninge (där mina föräldrar bor) för att sätta igång mitt nya projekt. Jag har fått för mig att jag ska slipa upp ett gamalt sängbord (jag är nämligen innerligt trött på att ha en stol stående vid sängen). Bordet ska slipas ner ordentligt och oljas med vitbets (hmm.. det kan heta något annat också, men olja som är lite vitfärgad iaf :/). Ibland funderar jag verkligen på varför jag måste göra saker så komplicerade, om jag varit lite logisk och tänkt till innan jag sätter igång något hade jag insett att det tagit betydligt mindre tid och kostat mindre pengar att sätta sig i bilen och åka till IKEA och inhandla ett sängbord. Nu har jag inte tillräckligt hög intelligens för att inse detta INNAN jag sätter igång, som sagt, varför göra det lätt för sig...
Under tiden i steninge medan jag slipade lyckades den bruna gräva en stor, fin grop i gräsmattan, blåögd som man är trodde jag att han höll på att snällt gnaga på sitt ben (han gjorde faktiskt det ett tag). När mamma kom hem fick hon ett väldigt glatt mottagande. Dessvärre var mottagandet inte bara glatt utan även ganska lerigt och skitigt... Behöver jag säga att Fixen INTE fick följa med mormor in :/
_________________________

Efter mycket slipande kommer jag på att jag ska åka iväg på kurs idag, bråttom hem, packa upp mina varor jag handlat tidigare, fixa gotta till Baloo, inte glömma leksak, vattenskål, något att ligga på osv... Jag, som då var den enda deltagaren med påsklov, var den enda som var sen (hmm, ibland blir det mycket i ett litet huvud...). I alla fall, på kursen är vi bara 4 deltagare, LYX! Det är Baloo, en pudel, en dansk-svensk gårdshund och en sheltie. Jag tycker att det verkar bli en riktigt bra grupp, vi har lite olika målsättningar med våra hundar, men alla är så duktiga så :) Idag visade vi upp lite vad vi kunde och Baloo skötte sig så fint så. Han tyckte att dom andra vovvarna va JÄTTEFINA, men jag tyckte ändå att han kunde koncentrera sig på mig och det vi gjorde. Han blir ganska fort trött och då kommer det lätt små skall från kelpen :/ så det blev korta träningssekvenser och sen lite vila på de.
Något annat som kändes bra är att Baloo var jätteduktig på att koppla av när det inte hände något. När vi pratade lite teori i klubbstugan låg han snällt på sin fäll och sov, ingen oro alls...
Läxa till nästa gång är apportering, min och Baloos sämsta gren :/ Jag har tränat med klicker tidigare, men i just detta moment får jag nog tänka om. Han vet inte riktigt vad som förväntas av honom och det blir lätt lek med tassar och tugg och pip. Nu börjar vi om från början och kör lite mer traditionell träning och visar honom vad jag vill. Det ska nog bli bra det här så vi får något som kanske liknar en apportering såsmåningom.
Nu är det sovdags för både mig och kelpien :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar