onsdag 24 mars 2010

ibland...

...lyckas man få riktiga aha-upplevelser som riktigt får en att tänka efter, precis som idag. Jag åkte iväg till Anna för att hjälpa henne med läxan ikväll med förvätningar ungefär lika höga som klackarna på mina skor (obefintliga med andra ord...). Kommer till Anna och det första hon säger är att böckerna är trista och dåliga... tråkigt, tråkigt tänker jag, men vad gör man inte för sina vänner, upp med boken och försöker komma på nå vettigt att skriva ner. Å nu till min AHA-upplevelse. Boken jag fick i min hand var hur bra som helst! Det var verkligen precis vad jag behövde i min undervisning just nu :D (kuriosa: För er som inte vet så utbildar sig Anna också till lärare, kan va bra att veta...) På sista tiden har jag känt det lite som att jag målat in mig i ett hörn i min undervisning, eller inte just i undervisningen, men i det sociala samspelet mellan mig och barnen och detta var just vad den inspirerande boken handlade om . Så ett boktips till er pedagoger: "Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens".
Jag och barnen hade en lång och bra diskussion idag om hur utvecklingen/stämmningen i klassen faktiskt har blivit sämre på sista tiden och att detta är något vi alla tillsammans måste arbeta på. Efter att läsa små, enkla råd och tips i boken kan jag se att en del ligger hos mig samt hos andra pedagoger och en del i barnens samspel med varandra. Nu ska vi försöka komma på rätt köl igen, TILLSAMMANS.
Usch, nu låter det som att "mina" fina barn är hemska, men det är de verkligen inte. Hur skön klass som helst och de är verkligen snälla barn allihop. Inte ofta man som lärare möter en klass som denna därför känner jag ett extra ansvar för att få klassen att hålla ihop och fortsätta att stötta och ställa upp för varandra. Kan hända att man som lärare nu blivit väldigt bortskämd med att ha så fantastiska barn att man nu förstorar minsta lilla sak och gör en stor grej av det.
Från och med imorgon ska jag arbeta ännu mer än jag gör för att uppmuntra och förstärka mina elevers starka sidor och berömma deras framsteg och när de lyckas med något. Jag ska anstränga mig för att ge dåligt uppförande så lite uppmärksamhet som möjligt (vidrigt att läsa att dåligt uppförande ger 10 gånger mer uppmärksamhet än bra :/ skrämmande... är jag verkligen sån?), vara rättvis och ge konsekvenser för fel beteende, men framförallt belöna önskvärt uppförande. Är det inte fantastiskt vad likt det är hundträning?

Stackars Anna fick nog inte så mycket hjälp, sorry... va lite fast i boken. Lite mer hundprat i min hundblogg då, Anna, Ace och Daniel ska få tillökning nästa helg i form av lilla Jay :) En till Border Collie pojk kommer flytta in. Mesiga Baloo hoppas att han ska va lite snällare än farbror Ace som tycker det är ganska skoj att sätta den vidriga (tycker Ace) bruna på plats. Dom kan visserligen leka fint också (när det passar den svartvita vill säga) och Baloo älskar (oftast) farbror Ace.

Imorgon blir det arbete igen, fast dagen blir lugn... Teater på morgonen, sen halvklass med 11 femmor och så till sist månadsmys med hela våningen (år4-6). Ja, visserligen är det inte nog med det är ju Arbetslagsmöte och projektplanering också. Avslutar dagen 17.30 SENT! Sen drar jag och Hallman och vår kelpieunge såklart iväg till mamma och fixar våfflor till middag på Våffeldagen *mums*

Nä nu måste jag kissa baloo som verkar heldöd efter en kväll i stallet :/

4 kommentarer:

  1. det är verkligen synd att man är så bra på att uppmärksamma dåligt uppförande. Det är som att inte säga inte eller nej. Man hamnar i det där ekorrhjulet och sen är det skitsvårt att ta sig ur, men det går! Med lite vilja och eftertänksamhet.

    SvaraRadera
  2. Jag önskar mina ungar hade haft en sådan insiktsfull lärare som du!

    Bry dig inte om hur stor Baloo är! Huvudsaken är att han passar dig på alla andra sätt. Skönhets"fel" är bara charmigt! :)

    / Helén D&B

    SvaraRadera
  3. Se vilken tur att du får hjälpa mig med läxorna :D du lär dig ju me något, antagligen mer än mig *hehe*
    Kul att det fungerade det som stod i boken.. kanske kan skriva om det i min läxa....kram

    SvaraRadera
  4. Gratulerer så masse med dagen idag Baloo håper du har en fin dag;);)
    Masse susser fra pappa Bocca

    SvaraRadera